luni, 26 ianuarie 2015

Lectia-forma fundamentala a procesului de instruire la informatica.

Lectia-forma fundamentala a procesului de instruire la informatica.


          Lectia-este forma fundamentala a procesului de invatamint in care se desfasoara activitatile                             elevilor sub conducerea cadrului didactic intr-o unitate de timp delimitata.

Lectia se desfasoara intr-o succesiune de etape ,care confera o anumita structura.
Tipul de lectie se stabileste in functie de materia de studiul si proiect proporiu-zisa a materiei date.

Tipurile principale ale lectiei sunt:

  1. Lectia de transmitere sau insusirea cunostintelor;
  2. Lectia de formare,de priceperi si de deprinderi;
  3. Lectia de recapitulare si sistematizare a cunostintelor;
  4. Lectia de evaluare a performantelor scolare;
  5. Lectia mixta(combinata).

Pentru lectia de tip I structura este urmatoare:


  1. Momentul organizatoric,care asigura conditiile unei bune desfasurari a lectiei.
  2. Pregatirea pentru tema noua,care consta in actualizarea unor cunostinte anterior dobindite care sunt necesare pentru studiul temei noi.
  3. Anuntarea subiectului lectiei ,deseori se propune o metoda accesibila pentru ai motiva pe elevii si ai conteresa pentru studiul temei propuse.
  4. Transminterea cunostintelor care de fapt ocupa cea mai mare parte a timpului fiind utilizate strategii specific,iar activitatea de invatare este dirijata de catre profesor prin prezentarea noului continut.Tinindu-se cont de activismul elevilor pentru a fi dobindite performantele necesare pentru aceasta lectie.
  5. Fixarea cunostintelor care poate fi realizata prin conversatii sau aplicatii practice .
  6. Explicarea si anuntarea temei pentru acasa.Valente ale acestui tip de lectie,pot fi:lectia prelegere,lectia dezbatere,lectia introductive sau lectia vizita.

Pentru lectia de tipul II:

Acest tip de lectie contine forma structurala:

  1. Moment organizatoric;
  2. Anuntarea subiectului lectiei;
  3. Actualizarea sau prezentarea unor cunostinte ce prezinta suportul theoretic al exersarii.
  4. Explicarea si demonstrarea modulului actiunii executat,realizate de regula de cadrul didactic in vederea formarii la elevi a actiunilor indicate.
  5. Exersarea propriu-zisa ,care se realizeza sub indrumarea profesorului ,iar apoi sub forma unor exercitii variate.Acestea exercitii sunt dozate si gradate.
  6. Evaluarea rezultatelor obtinute.

Pentru al III-lea tip de lectie:

Acest tip de lectie urmareste considerarea sistematizarea si uneori completarea cunostintelor si deprinderilor elevilor.
Aceasta se organizeaza la sfirsitul unui capitol,la sfirsitul simestrului sau an scolar ,inainte de a fi efectuata evaluarea initiala.


Structura acestei lectii:

  1. Moment organizatoric;
  2. Anuntarea subiectului lectiei;
  3. Recapitularea propriu-zisa ,care poate fi efectuata in baza unei conversatii dupa un plan anumit sau expunerea sinteza de catre cadrul didactic.
  4. Aprecierea rezultatelor.

Al IV-lea tip de lectie:

Care are ca functie :diagnoza si conexiunea inversa a cunostintelor ,perceptiei,deprinderilor obtinute.
Structura acestei lectii:

  1. Moment organizatoric;
  2. Anuntarea subiectului lectiei;
  3. Evaluare propriu-zisa;
  4. Aprecieri generale concluzii,recomandari.
Variante de tip lectie evaluare:
Lectia de evaluare orala,lectia de evaluare cu ajutorul calculatorului ,lectie mixta(combinata).

 Al V-lea tip de lectie:

  1. Moment organizatoric.
  2. Verificarea cunostintelor si deprinderilor anterior dobindite.
  3. Pregatire pentru tema noua
  4. Anuntarea subiectului lectiei
  5. Transmiterea noilor cunostinte
  6. Fixarea cunostintelor
  7. Anuntarea si explicarea temei pentru acasa

Dupa numarul de elevi care participa la realizarea sarcinilor ,activitatea elevilor poate fi organizata:
  • frontal;
  • pe grupe;
  • individual.

Activitatea frontala:desemneaza modul de organizare in care profesorul lucreaza direct cu clasa intreaga .Un dezavantaj al acestei modalitati de organizare este ca elevii au un rol mai mult pasiv si nu exista posibilitatea de diferentiere a instruirii.
Activitatea pe grupe:presupune ca grupele sunt constituite prin divizarea colectivului si functioneaza doar pe parcursul realizarii unei sarcini.Fiecare grupa isi desfasoara activitatea independent de cealalta prin cooperare dintre membrii sai.

Activitatea individuala:Presupune ca fiecare elev,realizeaza sarcini independent .Sarcinile de lucru in acset caz pot fi :commune sau diferentiale pe categorii de elevi de la cel mai slab la cel mai puternic.

Alte forme de organizare sunt:


  1. Consultatii;
  2. Ore obtionale;
  3. Cercuri pe materii;
  4. Jocuri si concursuri scolare;
  5. Serbari scolare;
  6. Intilniri cu personalitati in domeniul stiintei si tehnicii;
  7. Excursii si vizite didactice;
  8. Activitatea cultural distractive;
  9. Vizionari de spectacole.

Alt tip de lectie:
Cadrul ,evocare ,reflexie ,evaluare
 este un procedeu efficient prin care profesorii ii indruma pe elevii spre intelegere si crearea unei atitudini personale asupra celor invatate.
Acest cadru ofera posibilitatea ca eleii sa examineze critic informatiile si in baza lor sa-si reconstituie propria imaginatia ,asupra evenimentelor studiate.

Etapele unei astfel de lectii sunt:


  1. Evocare;
  2. Realizarea sensului;
  3. Reflexia;
  4. Extinderea in caz de necessitate.
1.Se provoaca interesul ,se stimuleaza elevul pentru a se gindi la ceea ce stie si poate sa faca.La aceasta etapa se stabilesc obiectivele invatarii care permit formarea cunostintelor,obiectivelor si atitudinilor celor ce invata.La aceasta este necesara implinirea activa a elevilor ,datorita careia ei devin constienti de propria lor gindire si isi formeaza limbajul propriu.

2.La aceasta etapa,cel care invata vine in contact cu noile informatii sau idei,aceasta faza de invatare permite profesorului sa aiba o influenta mai redusa asupra elevilor si sa-si mentina in mod active si independent straduinta de a-si forma noi concept.Aceasta etapa permite elevilor  sa-si mentina interesul care a fost stabil in faza de evocare .Rolul profesorului de a monotoriza doar activitatea.Subiectul lectiei va realiza prin divesre activitati  care sunt relevante pentru obiectivele stabilite.

3.In aceasta etapa ,permite sa se consolideze cunostintele noi si sa-si restructureze activ schema de invatare ,pentru a include in ea unele concept noi.Aceasta etapa permite sa aiba loc invatare durabila caracterizata de schimbarea propriu-zisa ,care permite formrea unor nou set de comportamente sau a unor convingeri noi.Tot odata  aici este bine sa ne amintim sis a intelegem toata experienta parcursa in activitate.

4.Faza acesata reflecta sistemul de cunostinte,abilitati si atitudini ,care permit formarea unor competente si este nevoie de a le aplica in diferite situatii de integrare.
Sarcina acestei etape,este de a implica elevii in conditii de integrare autentice.Adica,de a rezolva situatii reale din viata care stimuleaza mobilizarea resurselor interne si externe ale elevilor.La aceasta etapa se propun studii de caz ,alaborare de proiecte  fie individuale fie in grup ,care sunt realizate nu pe parcursul unei lectii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu