luni, 26 ianuarie 2015

Taxonomii ale obiectivelor

Taxonomii ale obiectelor.

Taxonomia a obiectelor reprezinta o clasificare sistematica a finalitatilor procesului de invatamint.

Obiectivul este o reflectare anticipata a rezultatului invatarii ce se produce in cadrul unei secvente educationale,concentrindu-se asupra rezultatului la care trebuie sa ajunga intr-o secventa determinata proiectindu-l sub forma unui "dat" care poate fi detectat si evaluat.

Scopul se concentreaza asupra desfasurarii actiunii anticipindu-i etapele si operatiile prin prisma unei finalitati generale mai indepartate.

Formularea obiectivelor operationale tin de unele cerinte ca:
  • sa fie clare,explicite atit cit pentru elev cit si pentru profesor;
  • sa fie accesibile majoritatii elevilor si realizabile in interval de timp efectiv;
  • sa corespunda particularitatilor de virsta a elevilor si pregatirii anterioare;
  • sa nu fie prea numeroase;
  • sa desrcie un compartiment observabil si masurabil(nu se admite verbul "sa poata" si "sa cunoasca";
  • sa vizeze o operatie singulara;
  • sa fie transmisibile de la situatii pedagogica la o situatie reala de viata;
  • sa reflecte activitatea elevului si si nu al profesorului.
Una din cele mai cunoscute taxanomii,este taxanoimia lui Benjamin Bloom, bazata pe obiective cognitive,care poate fi complectata de taxonomia lui Krathwohl, bazata pe domeniul activ si taxonomia lui Simpson, domeniu psihomotor.

Pentru fiecare domeniu sunt identificate competente care marcheaza cresteri pe fiecare din acestea niveluri.
Bloom a identificat stadiile invatarii urmarind firul logic al gindirii.Inainte de orice trebuie sa cunosti conceptul,apoi sa-l inveti,apoi sa-l poti aplica ,sa-l poti analiza,sa fii capabil sa sintetizezi si sa-i evaluezi.

In 2001 ele au fost revezuite si formulate sub forma unor verbe.
  1. A tine minte:a recunoaste,a descrie,a identifica,a numi,a gasi.
  2. A intelege:a interpreta,a sumaliza,a parafraza,a clasifica,a compara,a explica,a exemplifica.
  3. A aplica:a implementa,a folosi,a executa.
  4. A analiza:a compara,a organiza,a atribui,a sublinia,a structura,a integra.
  5. A evalua:a verefica,a critica.a experementa,a judeca,a testa,a monotoriza.
  6. A crea:a construi,a planifica,a inventa,a face.

Pentru domeniu afectiv (Krothwohl) el incadreaza:
  1. Receptare;
  2. Reactie sau respuns;
  3. Valorizare;
  4. Organizare;
  5. Caracterizare;
  6. Evaluare.
Pentru domeniu psihomotor (Simpson):
  1. Perceprtie (percepere);
  2. Dispozitie;
  3. Reactie dirijata;
  4. Automatism;
  5. Reactie complexa;
  6. Evaluare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu