vineri, 23 ianuarie 2015

Proectarea lectiei

PROIECTAREA LECŢIEI
CERINŢE UNICE
CALITATEA APARATULUI METODIC: FORMULAREA OBIECTIVELOR, CORESPUNDEREA CU SUBIECTUL CURRICULAR, REFERINŢE BIBLIOGRAFICE - 20 PUNCTE
Subiectul curricular
v  Verificaţi dacă acesta este în curriculum. Scrieţi titlul proiectului Dvs în funcţie de acest subiect curricular.
Obiectivele lecţiei

  • Unele proiecte didactice conţin prea multe obiective operaționale.
  • Proiectaţi obiectivele în corespundere cu subcompetenţele scrise în proiect. 
  • Fiecare subcompetenţă să discrimineze 1-2 obiective operaţionale.
  • Maximul se acceptă 6 obiective operaţionale.
  • Nu folosiţi verbe vagi a forma la elevi, a promova la elevi, a dezvolta la elevi…, a stabili importanţa..., familiariza elevii cu..., a explica, a cultiva, a clarifica..., a informa elevii despre..., a convinge elevii..., a oferi prilejul să... etc.
  • Utilizaţi verbe ce desemnează comportamente direct observabile, „măsurabile” de tipul: a identifica, a denumi, a formula,a enumera, a clasifica, a rezuma, a descrie, a scrie, a rezolva, a desena, a explica, a selecta, a demonstra, a elabora, a experimenta, a defini, a preciza, a face distincţie, a scrie o formulă, a desena o diagramă, a reprezenta grafic, a formula în scris o judecată, a trage concluzii asupra observărilor efectuate, a întocmi o listă a cauzelor şi consecinţelor, a întocmi un tablou al..., a trasa un grafic etc., inclusiv verbele indicate în taxonomia lui Bloom.
 OBIECTIVUL OPERAŢIONAL trebuie să aibă 3 componente:
  1. descrierea comportamentului final al elevului;
  2. determinarea condiţiilorîn care se va realiza comportamentul;
  3. precizarea criteriului performanţei acceptabile (criteriul reuşitei).
  • Nu confundaţi obiectivele operaționale cu sarcinile de învățare.
Referinţe bibliografice

v  Verificaţi dacă acestea se potrivesc lecţiei.
v  Documentele normative se scriu primele, de obicei curriculumul şi ghidul de implementare.
v  Nu se scrie bibliografie, dar referinţe bibliografice.
v  Celelalte referinţe le treceţi în ordinea alfabetică.
v  Model de referinţe bibliografice:
1.     Curriculum şcolar, clasele I-IV. Chişinău, 2010.
2.     Ghid de implementare a curriculumului modernizat pentru treapta primară de învăţămînt. Chişinău: Lyceum, 2011. p.26-27.  
3.     Buruiană M., Ermicioi A., Cotelea S. Limba română. Manual pentru clasa a III-a. Chişinău: Î.E.P. Ştiinţa, 2012. p.34.
4.     Palii A. Cultura comunicării. Chişinău: Epigraf, 2005.
Strategia didactică

  • Strategia didactică conţine: metode, procedee, tehnici, forme de organizare şi mijloace instrucţionale. 
  • Urmăriţi să aveţi aceste componente în aparatul metodic al proiectului precum şi în designul tabelar.
  • Urmăriţi finalitatea strategiei alese în proiect. Aceasta trebuie să fie logică şi să realizeze obiectivele lecţiei.


COERENŢA, CORECTITUDINEA ŞI COMPLETITUDINEA PROIECTULUI DIDACTIC  - 20 PUNCTE
Etapele lecţiei


v  Dacă aţi ales cadrul de învăţare ERRE, urmăriţi să aveţi cele 4 verigi: evocare, realizarea sensului, reflecţia, extensia. 
CADRUL DE ÎNVĂŢARE ERRE
Evocare
·       Valorificarea cunoştinţelor anterioare
·       Implicarea activă a elevilor
·       Motivarea, trezirea interesului
·       Crearea contextului pentru formularea scopurilor proprii de învăţare
Realizarea sensului
·       Stabilirea contactului cu informaţia nouă
·       Prelucrarea informaţiei
·       Monitorizarea propriei înţelegeri
·       Menţinerea implicării şi a interesului.
Reflecţie
·       Schimb de idei cu referinţă la cele studiate Crearea contextului pentru manifestarea atitudinilor faţă de cele învăţate
·       Aprecierea utilităţii temei noi
·       Asigurarea învăţării durabile
·       Evocarea, motivarea pentru studiu independent
·       Tema pentru acasă
Extindere
·       Elevii realizează un transfer de cunoaştere:
·       Aplică cele însuşite la ore în situaţii de integrare simulate.
·       Aplică cele însuşite în situaţii de integrare autentică.
·       Îşi dezvoltă competenţe, care devin pe parcurs modele comportamentale obişnuite, fireşti.


v  Dacă pledaţi pentru structurarea clasică, urmăriţi tipul lecţiei şi etapele adecvate

Tipul lecţiei:  de formare a capacităţilor de dobândire a cunoştinţelor
vizează prioritar formarea capacităţilor de dobândire a cunoştinţelor
 1.    Organizarea clasei (moment organizatoric)
2.Reactualizarea structurilor anterioare, verificarea temei pentru acasă
3.    Prezentarea optimă a conţinutului nou
4.    Dirijarea învăţării
5.    Consolidarea materiei şi formarea capacităţilor (la nivel de reproducere)
6.    Evaluarea (curentă, instructivă, fără aprecieri cu note)
7.    Bilanţul lecţiei. Concluzii
8.    Anunţarea temei pentru acasă.

Tipul lecţiei:  de formare a capacităţilor de înţelegere a cunoştinţelor
vizează prioritar formarea capacităţilor de înţelegere a cunoştinţelor dobândite anterior
 1.  Organizarea clasei (moment organizatoric)
2.  Reactualizarea structurilor anterioare, verificarea temei pentru acasă
3.  Consolidarea materiei şi formarea capacităţilor:
a)  la nivel de reproducere;
b) la nivel productiv.
4.  Evaluarea (curentă, instructivă, fără aprecieri cu note)
5.  Bilanţul lecţiei. Concluzii
6.  Anunţarea temei pentru acasă.

Tipul lecţiei:  de formare a capacităţilor de aplicare a cunoştinţelor
vizează prioritar formarea capacităţilor de aplicare a cunoştinţelor dobândite şi înţelese anterior);
 1.Organizarea clasei (moment organizatoric)
2.Reactualizarea structurilor anterioare, verificarea temei pentru acasă
3.consolidarea materiei şi formarea capacităţilor:
a)la nivel productiv;
b)    la nivel de transferuri în alte domenii.
4.Evaluarea (formativă de tip sumativ, cu aprecieri cu note)
5.Bilanţul lecţiei. Concluzii
6.Anunţarea temei pentru acasă.

Tipul lecţiei:  de formare a capacităţilor de analiză-sinteză a cunoştinţelor
 vizează prioritar formarea capacităţilor de analiză-sinteză a cunoştinţelor dobândite, înţelese şi aplicate anterior
1.  Organizarea clasei (moment organizatoric)
2. Verificarea temei pentru acasă
3. Analiza-sinteza materiei teoretice studiate (sistematizarea, clasificarea, generalizarea)
4. Analiza-sinteza metodelor de rezolvare studiate:
a. la nivel productiv, cu transferuri în alte domenii;
b. la nivel creativ.
5.  Evaluarea (formativă de tip sumativ, cu aprecieri cu note)
6.  Bilanţul lecţiei. Concluzii
7.  Anunţarea temei pentru acasă.
Tipul lecţiei:  de formare a capacităţilor de evaluare a cunoştinţelor
vizează prioritar formarea capacităţilor de evaluare critică a cunoştinţelor dobândite, înţelese,   aplicate şi interpretate analitico-sintetic anterior
1.    Organizarea clasei (moment organizatoric)
2.    Instrucţiuni privind realizarea lucrării de evaluare
3.    Realizarea lucrării de evaluare (testul, lucrarea practică, lucrarea de laborator, proiectul, autoevaluarea etc.)
4.    Bilanţul lecţiei. Concluzii
5.    Anunţarea temei pentru acasă.

Tipul lecţiei:  mixtă
  lecţie centrată prioritar pe realizarea interdependenţei obiective – conţinuturi – metodologie - evaluare şi a corelaţiilor pedagogice învăţător-elev, elev-elev, elev-învăţător.
 1.    Organizarea clasei (moment organizatoric)
2.    Reactualizarea structurilor anterioare, verificarea temei pentru acasă
3.    Prezentarea optimă a conţinutului
4.    Consolidarea materiei şi formarea capacităţilor:
a.      la nivel de reproducere;
b.     la nivel productiv, cu unele transferuri în alte domenii
5.    Evaluarea:
a.      curentă, fără aprecieri cu note pentru materia nouă;
b.     sumativă, cu aprecieri cu note pentru materia studiată anterior.
6.    Bilanţul lecţiei. Concluzii
7.    Anunţarea temei pentru acasă.

RELEVANŢA ŞI AUTENTICITATEA UTILIZĂRII PROIECTULUI DIDACTIC  LA CLASĂ – 25 PUNCTE

v  Corespunderea cu particularităţile de vârstă
v  accesibilitatea şi complexitatea sarcinilor
v  diferenţierea sarcinilor
v  autenticitatea metodelor
ORIGINALITATEA PROIECTULUI  DIDACTIC -  25 PUNCTE

v  Proiectul se deosebeşte esenţial de alte proiecte prin elemente proprii
v  Motivarea originală a elevilor
v  Utilizarea resurselor media în scopuri motivaţionale
v  Nivel creativ de utilizare a strategiei didactice
v  Structură deosebită a lecţiei, cu elemente netradiţionale
v  Valorificarea potenţialului elevilor
v  Nu este influenţat de alte proiecte didactice apărute în culegeri



UTILIZAREA RESURSELOR ÎN CADRUL SITUAŢIILOR EDUCATIVE SPECIFICE TEMEI  - 10 PUNCTE

v  Resursele didactice alese să corespundă temei
v  Accentul trebuie să cadă pe utilizarea resurselor de către elev în scopul învăţării active.
METODE, PROCEDEE ŞI STRATEGII DE PREDARE-ÎNVĂŢARE-EVALUARE ACTIVE, CENTRATE PE ELEV.  - 25 PUNCTE

v  centrarea pe elev presupune
  • Formularea obiectivelor lecţiei pentru elevi şi cu participarea elevilor.
  • Aplicarea strategiilor didactice care implică eficient experienţa  individuală a elevilor.
  • Crearea atmosferei de cointeresare, motivare a fiecărui elev pentru  activitatea de cunoaştere.
  • Oferirea fiecărui elev a posibilităţii de a alege activităţile de învăţare şi instrumentele de cunoaştere.
  • Evaluarea nu numai a  rezultatelor învăţării, ci şi a procesului de atingere a obiectivelor etc.
  • Respecarea dreptului elevului la individualitate şi la manifestarea individualităţii.
  • Activism şi caracter de sine stătător.
  •  Respectarea dreptului la libertate interioară, independenţă, la dreptul de a alege. Conştientizarea responsabilităţii pentru alegerea făcută.
RELEVANŢA ANEXELOR  - 10 PUNCTE

v  Proiectul didactic trebuie să fie suplu, elegant.
v  Anexele sunt foarte valoroase şi ele pot conţine: un text-suport, o schemă, un tabel, o informaţie la nivel de curiozitate, fişele individuale, imagini.
v  Anexele se vor plasa la sfârşit de proiect didactic.
v  Fiecare anexă va fi intitulată şi numerotată.
v  În proiect se vor face referinţe la proiect şi se va scrie (a se vedea anexa 2.)
v  Anexe se consideră prezentările utilizate sau filme.



Un comentariu: