PROIECTAREA
LECŢIEI
CERINŢE UNICE
CALITATEA
APARATULUI METODIC: FORMULAREA OBIECTIVELOR, CORESPUNDEREA CU SUBIECTUL
CURRICULAR, REFERINŢE BIBLIOGRAFICE - 20 PUNCTE
|
|
Subiectul curricular
|
v Verificaţi dacă acesta este în curriculum.
Scrieţi titlul proiectului Dvs în funcţie de acest subiect curricular.
|
Obiectivele lecţiei
|
OBIECTIVUL
OPERAŢIONAL trebuie să aibă 3 componente:
|
Referinţe bibliografice
|
v Verificaţi dacă acestea se potrivesc lecţiei.
v Documentele normative se scriu primele, de obicei
curriculumul şi ghidul de implementare.
v Nu se scrie bibliografie, dar referinţe
bibliografice.
v Celelalte referinţe le treceţi în ordinea
alfabetică.
v Model de referinţe bibliografice:
1. Curriculum
şcolar, clasele I-IV. Chişinău, 2010.
2. Ghid de
implementare a curriculumului modernizat pentru treapta primară de
învăţămînt. Chişinău: Lyceum, 2011. p.26-27.
3. Buruiană
M., Ermicioi A., Cotelea S. Limba română. Manual pentru clasa a III-a.
Chişinău: Î.E.P. Ştiinţa, 2012. p.34.
4. Palii A.
Cultura comunicării. Chişinău: Epigraf, 2005.
|
Strategia didactică
|
|
COERENŢA,
CORECTITUDINEA ŞI COMPLETITUDINEA PROIECTULUI DIDACTIC - 20 PUNCTE
|
|
Etapele lecţiei
|
v Dacă aţi ales cadrul de învăţare ERRE,
urmăriţi să aveţi cele 4 verigi: evocare, realizarea sensului, reflecţia,
extensia.
CADRUL DE ÎNVĂŢARE ERRE
Evocare
· Valorificarea cunoştinţelor anterioare · Implicarea activă a elevilor · Motivarea, trezirea interesului · Crearea contextului pentru formularea scopurilor proprii de învăţare Realizarea sensului · Stabilirea contactului cu informaţia nouă · Prelucrarea informaţiei · Monitorizarea propriei înţelegeri · Menţinerea implicării şi a interesului. Reflecţie · Schimb de idei cu referinţă la cele studiate Crearea contextului pentru manifestarea atitudinilor faţă de cele învăţate · Aprecierea utilităţii temei noi · Asigurarea învăţării durabile · Evocarea, motivarea pentru studiu independent · Tema pentru acasă Extindere · Elevii realizează un transfer de cunoaştere: · Aplică cele însuşite la ore în situaţii de integrare simulate. · Aplică cele însuşite în situaţii de integrare autentică. · Îşi dezvoltă competenţe, care devin pe parcurs modele comportamentale obişnuite, fireşti. |
|
v
Dacă pledaţi pentru
structurarea clasică, urmăriţi tipul lecţiei şi etapele adecvate
Tipul lecţiei: de
formare a capacităţilor de dobândire a cunoştinţelor
vizează prioritar formarea capacităţilor de dobândire a cunoştinţelor
1. Organizarea
clasei (moment organizatoric)
2.Reactualizarea structurilor anterioare,
verificarea temei pentru acasă
3. Prezentarea optimă a
conţinutului nou
4. Dirijarea învăţării
5. Consolidarea materiei
şi formarea capacităţilor (la nivel de reproducere)
6. Evaluarea (curentă,
instructivă, fără aprecieri cu note)
7. Bilanţul lecţiei. Concluzii
8. Anunţarea temei pentru acasă.
Tipul lecţiei: de formare a capacităţilor de înţelegere a
cunoştinţelor
vizează prioritar formarea capacităţilor de
înţelegere a cunoştinţelor dobândite anterior
1. Organizarea clasei (moment
organizatoric)
2. Reactualizarea structurilor
anterioare, verificarea temei pentru acasă
3. Consolidarea materiei şi formarea
capacităţilor:
a) la nivel de reproducere;
b) la nivel productiv.
4. Evaluarea (curentă, instructivă, fără aprecieri cu note)
5. Bilanţul lecţiei. Concluzii
6. Anunţarea temei pentru acasă.
Tipul lecţiei: de formare a capacităţilor de aplicare a
cunoştinţelor
vizează prioritar formarea capacităţilor de aplicare a cunoştinţelor
dobândite şi înţelese anterior);
1.Organizarea clasei (moment organizatoric)
2.Reactualizarea structurilor anterioare,
verificarea temei pentru acasă
3.consolidarea materiei şi formarea
capacităţilor:
a)la nivel productiv;
b) la nivel de transferuri
în alte domenii.
4.Evaluarea (formativă de tip sumativ, cu aprecieri cu note)
5.Bilanţul lecţiei. Concluzii
6.Anunţarea temei pentru acasă.
Tipul lecţiei: de
formare a capacităţilor de analiză-sinteză a cunoştinţelor
vizează prioritar formarea capacităţilor de analiză-sinteză a
cunoştinţelor dobândite, înţelese şi aplicate anterior
1. Organizarea
clasei (moment organizatoric)
2.
Verificarea temei pentru acasă
3. Analiza-sinteza
materiei teoretice studiate (sistematizarea, clasificarea, generalizarea)
4.
Analiza-sinteza metodelor de rezolvare studiate:
a.
la nivel productiv, cu transferuri în alte domenii;
b.
la nivel creativ.
5. Evaluarea
(formativă de tip sumativ, cu aprecieri cu note)
6.
Bilanţul lecţiei. Concluzii
7.
Anunţarea temei pentru acasă.
Tipul lecţiei: de
formare a capacităţilor de evaluare a cunoştinţelor
vizează prioritar formarea capacităţilor de evaluare critică a
cunoştinţelor dobândite, înţelese, aplicate şi interpretate
analitico-sintetic anterior
1. Organizarea
clasei (moment organizatoric)
2. Instrucţiuni
privind realizarea lucrării de evaluare
3. Realizarea lucrării de
evaluare (testul, lucrarea practică, lucrarea de laborator, proiectul,
autoevaluarea etc.)
4. Bilanţul lecţiei.
Concluzii
5. Anunţarea temei pentru acasă.
Tipul lecţiei: mixtă
lecţie centrată prioritar pe
realizarea interdependenţei obiective – conţinuturi – metodologie - evaluare
şi a corelaţiilor pedagogice învăţător-elev, elev-elev, elev-învăţător.
1. Organizarea clasei
(moment organizatoric)
2. Reactualizarea
structurilor anterioare, verificarea temei pentru acasă
3. Prezentarea optimă a
conţinutului
4. Consolidarea materiei
şi formarea capacităţilor:
a. la nivel de
reproducere;
b. la nivel
productiv, cu unele transferuri în alte domenii
5. Evaluarea:
a. curentă, fără aprecieri cu note
pentru materia nouă;
b. sumativă, cu aprecieri cu note pentru
materia studiată anterior.
6. Bilanţul lecţiei. Concluzii
7. Anunţarea temei pentru acasă.
|
RELEVANŢA
ŞI AUTENTICITATEA UTILIZĂRII PROIECTULUI DIDACTIC LA CLASĂ – 25 PUNCTE
|
|
|
v Corespunderea cu particularităţile de
vârstă
v accesibilitatea şi complexitatea
sarcinilor
v diferenţierea sarcinilor
v autenticitatea metodelor
|
ORIGINALITATEA
PROIECTULUI DIDACTIC - 25 PUNCTE
|
|
|
v Proiectul se
deosebeşte esenţial de alte proiecte prin elemente proprii
v Motivarea originală
a elevilor
v Utilizarea resurselor
media în scopuri motivaţionale
v Nivel creativ de
utilizare a strategiei didactice
v Structură
deosebită a lecţiei, cu elemente netradiţionale
v Valorificarea
potenţialului elevilor
v Nu este
influenţat de alte proiecte didactice apărute în culegeri
|
UTILIZAREA
RESURSELOR ÎN CADRUL SITUAŢIILOR EDUCATIVE SPECIFICE TEMEI - 10 PUNCTE
|
|
|
v Resursele didactice
alese să corespundă temei
v Accentul trebuie să
cadă pe utilizarea resurselor de către elev în scopul învăţării active.
|
METODE,
PROCEDEE ŞI STRATEGII DE PREDARE-ÎNVĂŢARE-EVALUARE ACTIVE, CENTRATE PE
ELEV. - 25 PUNCTE
|
|
|
v
centrarea pe elev
presupune
|
RELEVANŢA
ANEXELOR - 10 PUNCTE
|
|
|
v
Proiectul didactic trebuie să fie suplu, elegant.
v
Anexele sunt foarte valoroase şi ele pot conţine: un
text-suport, o schemă, un tabel, o informaţie la nivel de curiozitate, fişele
individuale, imagini.
v
Anexele se vor plasa la sfârşit de proiect didactic.
v
Fiecare anexă va fi intitulată şi numerotată.
v În proiect se vor face referinţe
la proiect şi se va scrie (a se vedea anexa 2.)
v
Anexe se consideră prezentările utilizate sau filme.
|
|
Perfect! Puteti sa-mi spuneti sursa materialului, va rog?
RăspundețiȘtergere